Apa itu Penyakit Ekzema?

=====================
Apa itu Penyakit Ekzema?
=================== 

Penyakit Ekzema ialah keadaan dimana kulit menjadi kering, merah dan gatal yang pada satu-satu masa yang dijangkiti kepada kanak-kanak dan juga orang dewasa. Serangan Ekzema pada kanak-kanak biasanya bermula sebelum mereka berumur 12 bulan. Ini bermungkinan disebabkan sistem imun kanak-kanak masih tidak sekuat orang dewasa menyebabkan mudah terdedah kepada penyakit ekzema. Walaubagaimanapun, berita baik ialah kebanyakan kanak-kanak yang menghidap penyakit ekzema akan beransur pulih menjelang umur belasan tahun.

Bahagian kulit yang diserang penyakit ekzema bukan saja menjadi kering dan gatal, tetapi kadangkala boleh merekah, berkudis dan berkeping. Bagaimanapun, dengan penjagaan baik, masalah penyakit ekzema boleh dikawal.Penjagaan kulit kanak-kanak yang ada ekzema biasanya satu proses berterusan sehingga besar. Walaupun ketika serangan ekzema,keadaan kulit ketika serangan agak mencemaskan, penyakit ini  tidak berjangkit.

Pada kanak-kanak lebih besar, ruam ini biasanya muncul di lutut, pergelangan tangan, siku, buku lali dan sesetengahnya mengalami masalah ruam di seluruh badan. Ekzema tidak menyerang sepanjang masa; ia datang dan pergi. Oleh itu ibu bapa perlu belajar cara menangani dan menguruskan ekzema supaya anak boleh membesar tanpa banyak masalah.

Punca
=====

Sehingga kini punca sebenar ekzema tidak diketahui tetapi biasanya dikaitkan dengan alahan kepada susu formula, sabun, makanan laut, air berklorin tinggi dan sebagainya lagi.Jika ada ahli keluarga yang menghidapi ekzema, asma atau alahan rinitis (alahan pada debunga), anak anda ada risiko untuk turut mengalaminya. Sesetengah kanak-kanak yang ada ekzema turut mendapat asma atau alahan rinitis.

Kedaan yang merangsang serangan Penyakit Ekzema
====================================

~ Keadaan cuaca yang terlalu panas
~ Alahan kepada makanan
~ Alahan kepada habuk, debunga atau bulu binatang
~ Kulit yang terlalu kering
~ Keradangan akibat sabun mandi, bahan pencuci, fabrik dan bahan kimia lain
~ Jangkitan virus dan bakteria.

Bagi ekzema yang menyerang kanak-kanak, sebagai ibu bapa anda perlu sentiasa memantau anak-anak anda supaya tidak mengaru yang boleh menyebabkan ekzema bertambah teruk. Anda boleh meletakkan kain lembap dan sejuk di tempat jangkitan supaya memberi kelegaan kepada anak anda. Anda juga perlu memastikan kuku anda anda sentiasa pendek supaya tidak luka apabila mereka mengaru ketika tidak disedari anda.

Walaupun punca ekzema tidak diketahui tetapi kita sedia maklum yang kebanyakan penyakit boleh dirawat dan dikawal dengan menggunakan cara meningkatkan sistem antibodi atau sistem imun badan bagi melawan jangkitan penyakit. Oleh yang demikian, suplimen yang dapat meningkatkan sistem imun adalah sangat sesuai bagi mengawal serangan ekzema.


=====================================================

Kami bersedia membantu anda menyelesaikan masalah kesihatan anda.

Hubungi kami sekarang : 

Call/Sms/Whatsapp : 012 4850538 (Lina)